In dit gastredactioneel wordt het advies van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur over de AMvB’s onder de Omgevingswet besproken. |
Tijdschrift voor Omgevingsrecht
Meer op het gebied van Bestuursrecht
Over dit tijdschriftMeld u zich hier aan voor de attendering op dit tijdschrift zodat u direct een mail ontvangt als er een nieuw digitaal nummer is verschenen en u de artikelen online kunt lezen.
Redactioneel |
Omgevingswet: maak de ambities waar, maar maak het niet ingewikkelder dan het al is |
Trefwoorden | Omgevingswet |
Auteurs | Prof. mr. A.G.A. (Tonny) Nijmeijer |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Het omgevingsplan in de Omgevingswet |
Trefwoorden | Omgevingswet, omgevingsplan, omgevingswaarde, omgevingsvergunning, bestemmingsplan |
Auteurs | Mr. J.R. (Jan Reinier) van Angeren |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel wordt het omgevingsplan besproken. Na een weergave van de totstandkomingsgeschiedenis van dit instrument wordt de inhoud van het omgevingsplan behandeld. Aan de orde komen de verschillende regels die het omgevingsplan moet bevatten, de bevoegdheid om het omgevingsplan vast te stellen, de omgevingswaarden en de programma’s. Ook wordt ingegaan op de wijze waarop het omgevingsplan als toetsingskader voor omgevingsvergunningen gaat functioneren. |
Artikel |
Rechtsbescherming onder de Omgevingswet: op een gelijkwaardig niveau? |
Trefwoorden | Omgevingswet, rechtsbescherming, omgevingsplan, omgevingsvergunning, projectbesluit |
Auteurs | Mr. drs. H. (Daniëlla) Nijman |
SamenvattingAuteursinformatie |
Een van de ontwerpprincipes van de Omgevingswet is dat de rechtsbescherming op een gelijkwaardig niveau blijft. In dit artikel wordt toegelicht hoe de rechtsbescherming voor de verschillende instrumenten is geregeld in de Omgevingswet en wat er verandert ten opzichte van de huidige situatie. De vraag is daarbij niet alleen of de mogelijkheden tot rechtsbescherming gelijkwaardig zijn, maar ook of die mogelijkheden gelijkwaardig zijn voor de diverse spelers binnen het omgevingsrecht. Daarbij zijn in ieder geval het bestuursorgaan, de initiatiefnemer (aanvrager) en de derde-belanghebbende te onderscheiden. |
Artikel |
Kanttekeningen bij de Utrechtse kantorenaanpak |
Trefwoorden | kantorenaanpak, leegstand, inpassingsplan, instructieregels, Omgevingswet |
Auteurs | Dr. mr. F.A.G. (Frank) Groothuijse en Dr. mr. D. (Daan) Korsse |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage plaatsen de auteurs enige kritische kanttekeningen bij de Utrechtse kantorenaanpak, zoals besproken door Henk de Vries in TO 2015, afl. 3 p. 113-132 |
Artikel |
Reactie op ‘Kanttekeningen bij de Utrechtse kantorenaanpak’ |
Trefwoorden | kantorenaanpak, leegstand, inpassingsplan, instructieregels, Omgevingswet |
Auteurs | Mr. dr. H.J. (Henk) de Vries |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage reageert de auteur op de kanttekeningen die door Groothuijse en Korsse zijn geplaatst bij zijn artikel in TO 2015, afl. 3, p. 113-132 |
Artikel |
Naschrift bij de reactie van Henk de Vries |
Trefwoorden | kantorenaanpak, leegstand, instructieregels, Omgevingswet |
Auteurs | Dr. mr. F.A.G. (Frank) Groothuijse en Dr. mr. D. (Daan) Korsse |
Auteursinformatie |