Persoonsgerichte dienstverlening aan mensen in een kwetsbare positie schiet vaak tekort omdat die onvoldoende oog heeft voor hun totale functioneren. Het dienstverleningsaanbod is veelal sectorspecifiek, evenals het toezicht daarop. Het gebruikelijke sectorspecifieke nalevingstoezicht lijkt ontoereikend om de dienstverlening aan kwetsbare mensen dat gepaard gaat met onzekerheid en complexiteit te verbeteren. Dit vraagt om innovatieve, reflexieve vormen van toezicht dat lerend van aard is. We presenteren het denkkader en de uitdagingen voor de ontwikkeling van reflexief toezicht dat interactief is en gericht op hogere-orde-leren. Reflexief toezicht beoogt geen complete vervanging van het nalevingstoezicht. |
Tijdschrift voor Toezicht
Meer op het gebied van Algemeen
Over dit tijdschriftMeld u zich hier aan voor de attendering op dit tijdschrift zodat u direct een mail ontvangt als er een nieuw digitaal nummer is verschenen en u de artikelen online kunt lezen.
Redactioneel |
Redactioneel |
Auteurs | Constant Hijzen en Arnt Mein |
Auteursinformatie |
Artikel |
Onzekerheid over verantwoordelijkhedenNaar reflexief toezicht |
Trefwoorden | reflexief toezicht, kwetsbare burgers, publieke dienstverlening, onzekerheid, lerend toezicht |
Auteurs | Kor Grit en Margriet Pot |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
De professionalisering van customer due diligence |
Trefwoorden | customer due diligence, financieel economische criminaliteit, onderzoeksmethodiek, witwassen, individualisatie |
Auteurs | Frank Erkens |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het witwasdossier is geen rustig bezit; niet voor financiële en andere instellingen en ook niet voor de verschillende toezichthouders. De decennialange worsteling bij instellingen tussen compliance en commercie lijkt nog altijd geen goed werkende balans te hebben opgeleverd en de vooruitzichten zijn allesbehalve positief. In dit artikel wordt uiteengezet dat aan Customer Due Diligence twee verschillende onderzoeksmethodieken ten grondslag kunnen liggen, die lijnrecht tegenover elkaar staan en verschillende resultaten opleveren. Daarnaast belemmeren ook andere factoren een professionele aanpak van de witwasproblematiek. Het wordt tijd voor een professionalisering van CDD. |
Uit het veld |
Probleemoplossend toezicht verbetert de sector, de regels en zichzelf |
Trefwoorden | probleemoplossend toezicht, effectief toezicht, naleving, vakmanschap inspecteur, organisatie-inrichting |
Auteurs | Maarten Moggré en Jaap van den Top |
SamenvattingAuteursinformatie |
Toezicht dat zich puur richt op naleving van regels is niet goed uitvoerbaar, niet wenselijk en sluit niet aan bij inzichten uit de gedragswetenschappen. Nalevingstoezicht is niet altijd effectief omdat de maatschappelijke waarden die het toezicht dient te beschermen uit beeld raken en de interventies niet noodzakelijkerwijs aansluiten op de problemen, waardoor die onopgelost blijven. |
Interview |
In gesprek met dr. Kees HuizingaProefschrift: The quest for effective regulatory enforcement – A goal-displacement perspective |
Trefwoorden | toezicht, doelverschuiving, effectief toezicht, toezichtdoel, inspecties |
Auteurs | Anna Merz en Pieter Welp |
SamenvattingAuteursinformatie |
In de serie ‘in gesprek met een pas gepromoveerde onderzoeker’ geven we aandacht aan promotieonderzoeken die voor toezichthouders relevant zijn. Hiervoor interviewen we als redactie van het Tijdschrift voor Toezicht (recent) gepromoveerde onderzoekers over hun onderzoek en de betekenis ervan voor het toezicht. |
Uit het veld |
Hoe kun je risicogestuurd en efficiënt toezicht houden?Een blik vanuit het prospectustoezicht van de Autoriteit Financiële Markten |
Trefwoorden | risicogestuurd en efficiënt toezicht, risicoclassificatie, uitvoerig en proportioneel toetsen, strategie en procedurebeschrijving, prospectustoezicht |
Auteurs | Jeroen Boer en Ralph Kroesemeijer |
SamenvattingAuteursinformatie |
Hoe kun je risicogestuurd en efficiënt toezicht houden? Hoe kun je (extra) focussen op de gebieden die de meeste aandacht verdienen en waar de risico’s voor de markt het grootst zijn? Risicogestuurd en efficiënt toezicht houden vraagt om het maken van keuzes en de opstelling van een duidelijke strategie. Dit artikel geeft een interessant kijkje in de keuken hoe het team van het Prospectustoezicht van de Autoriteit Financiële Markten dat doet, met invalshoeken, specifieke voorbeelden van situaties waar dit is toegepast en key takeaways die interessant zijn voor andere toezichthouders. |
Uit het veld |
De AFM maakt werkwijze en software voor interventieselectie open source beschikbaar |
Trefwoorden | markttoezicht, interventie, werkwijze voor samenwerking, open source software |
Auteurs | Filip van den Bergh en Leanne Wiegman |
SamenvattingAuteursinformatie |
De Autoriteit Financiële Markten heeft een werkwijze ontwikkeld voor de selectie van informele interventieinstrumenten. Deze werkwijze bestaat uit een gefaciliteerde sessie, software, een vragenlijst en een catalogus van instrumenten. Door al deze materialen vrij beschikbaar te maken en te delen met andere toezichthouders, willen wij een uitwisseling van methoden op gang brengen waarvan alle toezichthouders kunnen profiteren. |
Artikel |
Het potentieel van narratieve verantwoording |
Trefwoorden | verantwoorden, narratieven, verhalen, reflexiviteit |
Auteurs | Hester van de Bovenkamp, Josje Kok, Annemiek Stoopendaal e.a. |
SamenvattingAuteursinformatie |
Verantwoording afleggen over de kwaliteit van publieke dienstverlening is een belangrijke publieke waarde. Verantwoording gebeurt in verschillende verantwoordingsrelaties en op verschillende manieren. Verantwoordingsinformatie komt vaak in de vorm van cijfers, maar steeds meer publieke organisaties experimenteren met andere vormen van verantwoorden. Narratief verantwoorden, via verhalen of verhalende praktijken, is een belangrijke vorm van anders verantwoorden. In dit essay verkennen we, op basis van literatuur, wat narratief verantwoorden is, hoe het werkt en plaats kan vinden op verschillende niveaus, en wat het betekent voor toezicht. |
Column |
Rijksinspecties als hoeder van de samenleving |
Auteurs | Wim Beukenkamp |
Auteursinformatie |
Column |
One size fits all?Waarom willen we zo graag standaardiseren? |
Auteurs | Melanie Ehren |
Auteursinformatie |
Essay |
Waarom reputatie meer is dan beeldvormingOver het belang van reputatie voor het toezicht van nu |
Trefwoorden | toezicht, inspecties, reputatie, reputatiemanagement |
Auteurs | Rick Stegeman, Julia Wesdorp en Emma Ropes |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit essay bespreken wij het belang van reputatie in het toezicht. Wij stellen dat reputatiemanagement niet slechts gaat om het beïnvloeden van de beeldvorming over de eigen organisatie, maar essentieel is voor de effectiviteit en legitimiteit van toezichthouders. Allereerst bespreken we Daniel Carpenter’s (2010) theorie over de rol van reputatie in het toezicht. Daarna laten we zien dat deze theorie bij uitstek geschikt is om het toezicht van nu te begrijpen. Ten slotte richten we ons op het wetenschappelijk onderzoek naar de rol van reputatie in de toezichtpraktijk, dat laat zien wat een goede reputatie oplevert voor toezichthouders en hoe toezichthouders trachten een goede reputatie te cultiveren. |
Notenkraker |
De bewijsmaatstaven in het handhavingsrechtWat houden ‘aannemelijk maken’ en ‘bewijzen’ eigenlijk in? |
Trefwoorden | handhavingsrecht, aannemelijk maken, bewijsrecht |
Auteurs | Thomas Sanders |
SamenvattingAuteursinformatie |
In het bestuursrechtelijke handhavingsrecht kennen wij formeel geen bewijsrecht, maar het is er in de praktijk wel.1x Zie uitgebreid: T.N. Sanders, Handboek toezicht, handhaving en invordering, Den Haag: Boom juridisch 2022, p. 525 e.v. Een belangrijk onderdeel van dit bewijsrecht zijn de twee verschillende bewijsmaatstaven. Ten eerste de bewijsmaatstaf bij bestraffende sancties. Deze maatstaf houdt in dat de overheid de overtreding moet bewijzen. Dat wil zeggen, het moet buiten redelijke twijfel komen vast te staan dat er een overtreding is. Dat betekent dat ‘[i]ngeval van twijfel’ aan de betrokkene ‘het voordeel van de twijfel [dient] te worden gegund’.2x ABRvS 20 maart 2019, ECLI:NL:RVS:2019:871. Ten tweede de bewijsmaatstaf bij herstellende sancties. Die maatstaf houdt in dat de overheid een feit ‘aannemelijk’ moet maken.3x ABRvS 8 april 2015, ECLI:NL:RVS:2015:1103. Wat deze tweede maatstaf inhoudt, is wat onduidelijk. In deze notenkraker sta ik stil bij een ogenschijnlijk weinig interessante uitspraak van de rechtbank Zeeland-West-Brabant4x Rb. Zeeland-West-Brabant 6 juni 2023, ECLI:NL:RBZWB:2023:3908. die wel treffend het verschil tussen de bewijsmaatstaven illustreert en een haakje geeft om eens langer stil te staan bij wat wij nu onder ‘aannemelijk maken’ moeten verstaan. Noten
|