Een Egyptische vreemdeling heeft op 23 december 2019, toen hij nog minderjarig was, een verzoek tot internationale bescherming ingediend in Griekenland en de wens geuit om herenigd te worden met zijn oom in Nederland. De staatssecretaris van Justitie en Veiligheid heeft dat verzoek afgewezen omdat de familieband niet kan worden aangetoond. Eisers hebben hiertegen een bezwaarschrift ingediend, dat verweerder niet-ontvankelijk heeft verklaard. Volgens de staatssecretaris biedt de Dublinverordening niet de mogelijkheid om een dergelijk weigeringsbesluit aan te vechten. De rechtbank Haarlem stelt hierover vervolgens prejudiciële vragen. Het Hof van Justitie antwoordt dat de lidstaat die het verzoek krijgt een alleenstaand kind op grond van de Dublinverordening over te nemen verplicht is om te voorzien in een recht van beroep bij een rechterlijke instantie tegen zijn weigeringsbesluit. |
Nederlands tijdschrift voor Europees recht
Meer op het gebied van Europees recht en mededingingsrecht
Over dit tijdschriftMeld u zich hier aan voor de attendering op dit tijdschrift zodat u direct een mail ontvangt als er een nieuw digitaal nummer is verschenen en u de artikelen online kunt lezen.
Asiel en migratie |
Effectieve rechtsbescherming onder de Dublinverordening: een vorm van incrementalisme? |
Trefwoorden | asiel, menselijke waardigheid, Dublin, effectief rechtsmiddel |
Auteurs | Mr. dr. K. Zwaan |
SamenvattingAuteursinformatie |
Digitale markten |
De Data Governance Act (DGA)Eigentijds of irrelevant? |
Trefwoorden | hergebruik van gegevens, databemiddelingsdiensten, data-altruïsme |
Auteurs | Mr. J.B.A. Gerritsen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Deze bijdrage bespreekt de Data Governance Act (DGA). De DGA is een EU-verordening die diverse onderwerpen reguleert. Zo schept de DGA voorwaarden voor beschermde gegevens die openbare lichamen bezitten. Daarnaast bevat de verordening een kader voor databemiddelingsdiensten en data-altruïsme. De DGA bevat eveneens de oprichting van de Europese Data Innovatie Raad. Tot slot bevat de DGA bepalingen over handhaving en toezicht en over internationale stromen van gegevens. De impact van de DGA zal vooral gevoeld worden door openbare lichamen. In hoeverre de DGA het bedrijfsleven raakt, hangt onder meer af van het Nederlandse beleid, dat nog niet bekend is. De DGA trad in werking op 30 mei 2022 en is van toepassing op 24 september 2023. |
Staatssteun |
Fiscale staatssteun door Advance Pricing Agreements: de (tussen)stand van zaken na Fiat |
Trefwoorden | staatssteun, belastingrecht, rulings, selectiviteit, voordeel |
Auteurs | Mr. C.T. Dekker |
SamenvattingAuteursinformatie |
In de afgelopen jaren heeft de Europese Commissie in verschillende besluiten vastgesteld dat tax rulings en in het bijzonder Advance Pricing Arrangements steunmaatregelen in de zin van artikel 107 lid 1 VWEU vormen en deze onverenigbaar met de interne markt verklaard. Over een aantal van deze besluiten is inmiddels door het Gerecht en het Hof van Justitie uitspraak gedaan. Naar aanleiding van het arrest Fiat, het eerste en tot nu toe enige arrest van het Hof van Justitie in deze reeks, worden in dit artikel de belangrijkste uitspraken besproken. De vraag is in hoeverre met de huidige stand van de jurisprudentie het staatssteunrecht nog een rol kan spelen bij de beoordeling van een tax ruling en Advance Pricing Arrangements. |
Energie |
Gasregulering in onzekere tijden |
Trefwoorden | leveringszekerheid, aardgas, Europese Unie |
Auteurs | Mr. A. Crespo van de Kooij en Mr. B.M. Winters |
SamenvattingAuteursinformatie |
In het afgelopen jaar heeft de Uniewetgever een aantal maatregelen genomen om de leveringszekerheid en betaalbaarheid van gas te verbeteren. De vraag dringt zich op of de Uniewetgever in de afgelopen jaren wel voldoende gedaan heeft om de leveringszekerheid van aardgas te waarborgen. Om die vraag te beantwoorden bespreken de auteurs de maatregelen die al geruime tijd geleden genomen zijn om de leveringszekerheid te waarborgen. Daarna gaan zij in op de noodmaatregelen die de Uniewetgever in het afgelopen jaar heeft genomen om de leveringszekerheid en de betaalbaarheid van gas te borgen. |
Rechtsbescherming |
Het arrest Luxembourg Business Registers – Beperking van de mogelijkheid tot openbare registers? |
Trefwoorden | anti-witwasrichtlijn, recht op privéleven, bescherming van persoonsgegevens, openbare registers |
Auteurs | L.F.D. Honée LLM en C.J. van Os LLM BA |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het Hof van Justitie oordeelt dat de publieke toegankelijkheid van het UBO-register in strijd is met het recht op privéleven en bescherming van persoonsgegevens neergelegd in artikel 7 en 8 Handvest. In deze annotatie gaan de auteurs in op het beoordelingskader van het Hof van Justitie ten aanzien van openbare registers. Daarbij bespreken zij de vraag of de openbare toegang tot het Handelsregister gevaar loopt vanuit het perspectief van bescherming van het recht op privéleven en persoonsgegevens na Luxembourg Business Registers. |