-
Samenvatting
Door middel van een stated preference-analyse is onderzocht wat de beste manier van communicatie is om te zorgen dat men zich aan regels van de overheid houdt. Zowel aan leidinggevenden van bedrijven als burgers zijn voorlichtingsboodschappen over door hen begane kleine overtredingen voorgelegd. Respondenten zeggen zich het meest te laten motiveren om de overtredingen niet langer te begaan door voorlichtingsboodschappen met een afschrikwekkend element. Bij burgers gaat het daarbij om de sanctiekans, bij leidinggevenden van bedrijven om de boetehoogte. Ook boodschappen die zich richten op persoonlijke en sociale normen worden motiverend gevonden, maar in mindere mate.
Tijdschrift voor Toezicht |
|
Artikel | Het motiverende effect van normatieve en afschrikwekkende boodschappen |
Trefwoorden | handhaving, voorlichting, angstcommunicatie, sociale normen, stated preference |
Auteurs | Drs. D. de Graaf, Dr. B. van den Putte, S.G. van der Werff MSc. en Dr. R. Kessels |
Auteursinformatie |
Toegang tot dit losse artikel kopen
Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.
24 uur toegang | € 19,75 (excl. btw) |
Uw aankoop activeren
Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.