Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement

Artikel

Conflictmanagement binnen bedrijven in zwaar weer

De mediërende rol van turnaround managers bij het motiveren van werknemers in een reorganisatie onder druk

Trefwoorden Turnaround Management, Financial Distress, employee, motivation
Auteurs Janneke Vissers, Jan Adriaanse en Jean-Pierre van der Rest
DOI
Auteursinformatie

Janneke Vissers
Janneke Vissers volgde een minor Bedrijfswetenschappen bij de Afdeling Bedrijfswetenschappen – Faculteit der Rechtsgeleerdheid – tijdens haar studie Psychologie aan de Universiteit Leiden. Onlangs ontving zij van de Vrije Universiteit Amsterdam een Master degree in Bedrijfswetenschappen.

Jan Adriaanse
Jan Adriaanse is hoogleraar Turnaround Management, geeft leiding aan de Afdeling Bedrijfswetenschappen – Faculteit der Rechtsgeleerdheid – Universiteit Leiden en is oprichter en directeur van Turnaround Powerhouse® te Rotterdam.

Jean-Pierre van der Rest
Jean-Pierre van der Rest is Visiting Research Scholar bij de Afdeling Bedrijfswetenschappen – Faculteit der Rechtsgeleerdheid – Universiteit Leiden, en directeur Onderzoek en lector bij Hotelschool Den Haag.
  • Samenvatting

      Employee resistance to change is a key factor to turnaround failure. Interim managers who support companies in financial distress, mediate between employees, management, shareholders, bank, and other stakeholders in order to solve organisational conflicts. This article explores the internal social dynamic aspects of a turnaround. It develops a theoretical framework on the role of trust, emotion and communication, and its affect on reducing internal resistance, and describes the outcomes of an exploratory research study. Findings confirm that employee motivation to make a reorganisation a success significantly impacts upon turnaround success. Resistance can be reduced by an open communication climate, offering a new perspective, attention to emotions, managing by walking around, and ‘practicing what you preach’. More research is necessary to generalize the findings and to better understand success and failure factors.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 19,75 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.