-
Samenvatting
In this replica study in adolescents (N=1,040) we analyse to what extent characteristics of the environment like the presence of provocation and monitoring of teachers are related to choosing a violent response in a school context. The study starts from a key hypothesis of Situational Action Theory (SAT) and uses a randomised scenario study that allows for randomisation of environmental stimuli, while taking into account individuals’ propensity to break rules (as measured by their moral beliefs and emotions and ability to exercise self-control). The results demonstrate that high propensity adolescents are very strongly triggered by scenario criminogeneity (the accumulation of absence of monitoring and presence of provocation), while low propensity individuals are to a higher degree situationally resistant. The findings are in line with one of the key ideas of SAT.
Tijdschrift voor Criminologie |
|
Article | Geweld op school als handelingsalternatief?Een partiële toets van het perceptie-keuzeproces uit de situationele-actietheorie |
Trefwoorden | randomised scenario study, Situational Action Theory, propensity, scenario criminogeneity |
Auteurs | Prof. dr. Lieven Pauwels |
DOI | 10.5553/TvC/0165182X2016058001002 |
Auteursinformatie |
Toegang tot dit losse artikel kopen
Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.
24 uur toegang | € 19,75 (excl. btw) |
Uw aankoop activeren
Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.