-
Samenvatting
Sinds 2020 geldt het WAMCA-regime voor collectieve en algemeen belangacties. Rechters kunnen ontvankelijkheid van belangenorganisaties sindsdien strenger toetsen. Tezelfdertijd lijkt de burgerlijke rechter vaker te worden aangezocht voor beoordeling van maatschappelijke kwesties. Centraal in deze bijdrage stellen de auteurs de vraag hoe een strenger ontvankelijkheidsregime zich verhoudt tot het Aarhus Verdrag uit 1998, dat toegang tot het recht voor milieuorganisaties beoogt te beschermen. Op grond van dat verdrag en jurisprudentie- en literatuuronderzoek wordt toegelicht dat de WAMCA niet geheel en niet streng mag worden toegepast op milieuorganisaties. De auteurs betogen dat het wenselijk is door wetswijziging de WAMCA in lijn te brengen met dit verdrag.
Onderneming en Financiering |
|
Case | De invloed van het Aarhus Verdrag op de WAMCA |
Trefwoorden | ontvankelijkheid, milieubescherming, collectieve actie, klimaat, representativiteit |
Auteurs | F.M. Peters, D.R. Brouwer en N.C. Nilwik |
DOI | 10.5553/OenF/157012472023031003004 |
Auteursinformatie |
Toegang tot dit losse artikel kopen
Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.
24 uur toegang | € 19,75 (excl. btw) |
Uw aankoop activeren
Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.