-
Samenvatting
A large group of Dutch people fall victim to phishing every year. However, citizens and companies take self-protective measures to a limited extent. This study maps out which factors contribute to the intention to take self-protective measures against phishing by three high-risk groups, namely young people, the elderly and SMEs (Small and Medium Enterprises). We apply the Protection Motivation Theory and justify an extension of this model with two factors: affective response and subjective norms. Data was collected through questionnaire research at a panel agency among young people (N=1179), the elderly (N=1191) and SME owners (N=1020). The strongest predictor for the intention to take self-protective measures against phishing appeared to be affective response (worrying about phishing), followed by a negative effect of self-efficacy and positive effects of perceived seriousness (young people and SMEs) and subjective norm (SMEs). Implications of the findings for policy makers and interventions are discussed.
Tijdschrift voor Veiligheid |
|
Article | Weerbaar tegen phishing: een verkenning van de onderliggende factoren bij zelfbescherming tegen phishing onder jongeren, ouderen en mkb’ers |
Trefwoorden | phishing, slachtofferschap van cybercriminaliteit, cyberweerbaarheid, protection motivation theory, PMT |
Auteurs | Susanne van ’t Hoff-de Goede, Luuk Bekkers, Ellen Misana-ter Huurne, Ynze van Houten, Rutger Leukfeldt en Remco Spithoven |
DOI | 10.5553/TvV/.000047 |
Auteursinformatie |
Toegang tot dit losse artikel kopen
Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.
24 uur toegang | € 19,75 (excl. btw) |
Uw aankoop activeren
Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.