-
Samenvatting
Dit artikel richt zich op toezicht op kwaliteitsmanagement van Raden van Bestuur in de publieke sector. Het onderzoek is uitgevoerd in de onderwijssector en is gebaseerd op kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Het onderzoek beschrijft de nieuwe kwaliteitsmanagementbeoordeling voor schoolbesturen door de Inspectie van het Onderwijs. Het artikel analyseert ook het kwaliteitsmanagement en de sturingsstijlen van schoolbesturen. Het blijkt dat schoolbesturen in Nederland de voorkeur geven aan een ‘ondersteunende’ en ‘begeleidende’ sturingsstijl. Het lijkt erop dat een ‘begeleidende’ stijl beter aansluit bij de beoordelingscriteria van de Inspectie; schoolbesturen met die stijl krijgen een positiever oordeel van de Inspectie. Een focusgroep van inspecteurs van de Inspectie van het Onderwijs voegt hieraan toe dat een ‘ondersteunende’ sturingsstijl minder of niet effectief is omdat deze te veel leunt op de autonomie en het functioneren van schooldirecteuren.
Tijdschrift voor Toezicht |
|
Article | Toezicht op kwaliteitszorg besturenHet verband tussen inspecteursoordelen en sturingsstijlen in het onderwijs |
Trefwoorden | bestuurstoezicht, onderwijsbesturen, kwaliteitszorg, oordeelsvorming, sturingsstijlen |
Auteurs | Fabian C. Lionaar, Inge de Wolf en Roel Ariës |
DOI | 10.5553/TvT/187987052024015004003 |
Auteursinformatie |
Toegang tot dit losse artikel kopen
Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.
24 uur toegang | € 19,75 (excl. btw) |
Uw aankoop activeren
Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.