-
Samenvatting
De reputatie van toezichthouders wordt van groot belang geacht voor hun effectiviteit en maatschappelijk gezag. Er is echter nog weinig kennis over de vraag hoe reputaties van toezichthouders tot stand komen en waarop die zijn gebaseerd. Een beter begrip van de totstandkoming van reputaties kan bijdragen aan het publieke gezag van toezichthouders. Dit onderzoek beantwoordt de vraag welke factoren de reputatie van toezichthouders bepalen in de ogen van hun eigen medewerkers en in de ogen van onder toezicht gestelde organisaties, en hoe deze opvattingen zich tot elkaar verhouden. Uit het onderzoek is gebleken dat reputatie in de ogen van onder toezicht gestelde organisaties, en in de ogen van medewerkers van toezichthouders, in belangrijke mate stoelt op de prestaties en activiteiten van de toezichthouder; op de kwaliteit van de interacties met ondertoezichtstaanden en burgers; en op mediaberichtgeving. Institutionele factoren, zoals onafhankelijkheid, lijken minder relevant voor reputatie.
Tijdschrift voor Toezicht |
|
Article | Bronnen van gezagEen empirisch onderzoek naar de totstandkoming van reputaties van toezichthouders |
Trefwoorden | reputatie, gezag, autoriteit, media en communicatie, stakeholders |
Auteurs | Lauren Fahy, Erik Hans Klijn en Judith van Erp |
DOI | 10.5553/TvT/187987052024015002002 |
Auteursinformatie |
Toegang tot dit losse artikel kopen
Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.
24 uur toegang | € 19,75 (excl. btw) |
Uw aankoop activeren
Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.