-
Samenvatting
In dit essay bespreken wij het belang van reputatie in het toezicht. Wij stellen dat reputatiemanagement niet slechts gaat om het beïnvloeden van de beeldvorming over de eigen organisatie, maar essentieel is voor de effectiviteit en legitimiteit van toezichthouders. Allereerst bespreken we Daniel Carpenter’s (2010) theorie over de rol van reputatie in het toezicht. Daarna laten we zien dat deze theorie bij uitstek geschikt is om het toezicht van nu te begrijpen. Ten slotte richten we ons op het wetenschappelijk onderzoek naar de rol van reputatie in de toezichtpraktijk, dat laat zien wat een goede reputatie oplevert voor toezichthouders en hoe toezichthouders trachten een goede reputatie te cultiveren.
Tijdschrift voor Toezicht |
|
Miscellaneous | Waarom reputatie meer is dan beeldvormingOver het belang van reputatie voor het toezicht van nu |
Trefwoorden | toezicht, inspecties, reputatie, reputatiemanagement |
Auteurs | Rick Stegeman, Julia Wesdorp en Emma Ropes |
DOI | 10.5553/TvT/187987052023014003011 |
Auteursinformatie |
Toegang tot dit losse artikel kopen
Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.
24 uur toegang | € 19,75 (excl. btw) |
Uw aankoop activeren
Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.