Tijdschrift voor Herstelrecht

Article

Herstelgericht werken op school

Een kans voor maatschappelijk kwetsbare leerlingen?

Auteurs Nicole Vettenburg en Lode Walgrave
DOI
Auteursinformatie

Nicole Vettenburg
Nicole Vettenburg is emeritus professor van de Universiteit Gent.

Lode Walgrave
Lode Walgrave is emeritus professor van de KU Leuven, Leuvens Instituut voor Criminologie.
  • Samenvatting

      Restorative justice has evolved from an unknown concept towards a model that is considered world-wide when it comes to changes in the penal and youth justice sector. The restorative model expands towards handling conflicts in other areas, such as neighbourhoods, business, welfare issues, family matters and behavioural problems in schools. This article deals with the latter. Restorative practices are based upon an open and respectful dialogue, which presupposes certain attitudes and capacities. The article looks into possible risks, but especially the chances restorative practices in schools can offer for socially vulnerable youth.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 19,75 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.