Tijdschrift voor Criminologie

Article

Meisjes in de jeugdstrafrechtspleging: een status aparte?

Over het gelijkheidsbeginsel en de behandeling van meisjes in het Nederlandse jeugdstrafrecht

Trefwoorden youth justice, juvenile justice, girls, gender, children’s rights
Auteurs Yannick van den Brink en Anne-Marie Slotboom
DOI
Auteursinformatie

Yannick van den Brink
Mr. dr. Y.N. van den Brink is universitair hoofddocent Straf(proces)recht aan de Vrije Universiteit Amsterdam, fellow bij het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR) en rechter-plaatsvervanger bij de rechtbank Den Haag.

Anne-Marie Slotboom
Dr. M. Slotboom is universitair hoofddocent Criminologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
  • Samenvatting

      This article provides insights into differences and similarities in characteristics, treatment and punishment of girls compared to boys in the youth justice system. Empirical evidence on this issue is limited, certainly in the Netherlands. Nevertheless, there is some evidence of differences in treatment and punishment between girls and boys. This article reflects on the question to what extent differentiation between girls and boys in the youth justice system is justified from a criminological perspective and how this relates to the principle of equality and non-discrimination, laid down in Article 2 of the UN Convention on the Rights of the Child.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 19,75 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.