-
Samenvatting
This study examined whether variation in victimization among train ticket inspectors can be explained by the Social Information Processing (SIP) model which underlies the process of interaction. The study (N=125) shows that the amount of victimization is associated with encoding and emotions. Ticket inspectors who perceive more ‘neutral’ than ‘hostile’ cues report less victimization. Emotions have an indirect relation with the amount of victimization. The seriousness of the victimization is related to encoding, response generation, and response evaluation. Less serious victimization is found when neutral rather than hostile cues are observed, less aggressive responses are generated, and when aggressive responses are evaluated negatively and social responses positively. The results suggest that two types of victimization exist among ticket inspectors: the victim who is a relatively frequent victim and the victim who is victim of more serious forms of aggression.
Tijdschrift voor Criminologie |
|
Artikel | Slachtofferschap onder treinconducteursDe rol van sociale informatieverwerking |
Trefwoorden | Social Information Processing (SIP), victimization, (semi-)public professions, types of victims, violence |
Auteurs | Stephan Verschuren MSc., Tamar Fischer en Dr. Barbara Zwirs |
Auteursinformatie |
Toegang tot dit losse artikel kopen
Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.
24 uur toegang | € 19,75 (excl. btw) |
Uw aankoop activeren
Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.