Fatima el Bouk MSc
Fatima el Bouk, MSc, is hogeschooldocent bij de opleiding Sociaal Werk en onderzoeker aan het lectoraat burgerschap en Diversiteit aan de Haagse Hogeschool. Vanuit het lectoraat verricht ze etnografisch onderzoek naar omgangsvormen op een mbo-instelling in de Randstad. Zij heeft eerder onderzoek verricht naar leerstrategieën en netwerkgedrag bij Nederlandse ondernemers met een migratieachtergrond en naar de positie die ondernemerschap inneemt in de toekomst oriëntatie van Turks- en Marokkaans-Nederlandse studenten op het mbo en het hbo.

Vita van der Staaij-Los MSc
Vita van der Staaij-Los, MSc, is onderzoeker bij het lectoraat Burgerschap en Diversiteit aan de Haagse Hogeschool. Zij verricht hier etnografisch onderzoek naar omgangsvormen tussen docenten en studenten op een mbo-instelling in de Randstad. Voorheen was zij werkzaam als onderzoeker bij het Verwey-Jonker Instituut. In de onderzoeken die zij uitvoert, houdt zij zich vooral bezig met de vraag op welke manier kwetsbare doelgroepen zo optimaal mogelijk in onze samenleving kunnen participeren. Mede vanwege haar eerdere werkervaring in de jeugdpsychiatrie en het jongerenwerk ligt haar expertise vooral bij de doelgroep jeugd.

Tjitske Lovert-Reindersma MSc
Tjitske Lovert-Reindersma, MSc, is cultureel antropoloog en acht jaar lang in het mbo werkzaam geweest als beleidsmedewerker en onderzoeker. Zij verricht voornamelijk kwalitatief onderzoek op het gebied van diversiteit en het beroepsonderwijs, in het bijzonder de doorstroom naar hogere niveaus. Op dit moment is zij werkzaam als accountmanager op het gebied van doorstroom van mbo naar hbo bij Hogeschool Inholland Den Haag.

Dr. Baukje Prins
Dr. Baukje Prins is sinds 2009 lector Burgerschap en Diversiteit aan De Haagse Hogeschool. De onderzoeksgroep verricht etnografisch onderzoek naar alledaagse omgangsvormen in verschillende domeinen van de grootstedelijke samenleving, zoals gemengde wijken, het beroepsonderwijs en de gezondheidszorg.
  • Samenvatting

      In this article we report on an ethnographic research project conducted in 2014-2015 at a school for ‘Assistant in Care and Wellbeing’, a school for secondary vocational training that is part of a large regional education center in the metropolitan area of the Randstad. The main incentive for our research was that some researchers assumed that in this ‘super-diverse’ environment, where students with an immigrant background were a vast majority, many tensions and conflicts were caused by ethnic and religious differences between students. However, after about 100 hours of observations in the classes of fourteen teachers, 36 interviews with teachers and other staff, and focus group discussions with teachers and students, we found that for most students diversity wasn’t a big issue at all. Rather than ethnic or religious differences many irritations and conflicts were triggered by the constantly changing organisational setting and institutional context of the school. In this article, we will corroborate this finding with a detailed analysis of some cases of classroom interaction, and draw conclusions about the usefulness and limits of superdiversity as a heuristic tool.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 19,75 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.