Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit

Article

Academische cultuur en wetenschappelijk wangedrag – en wat de relatie daartussen is

Trefwoorden Academic culture, Scientific misconduct, Output-driven research
Auteurs Prof. dr. Kristel Beyens en Prof. dr. René van Swaaningen
DOI
Auteursinformatie

Prof. dr. Kristel Beyens
Prof. dr. Kristel Beyens is hoogleraar penologie en criminologie aan de Vrije Universiteit Brussel.

Prof. dr. René van Swaaningen
Prof. dr. René van Swaaningen is hoogleraar internationale en comparatieve criminologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Criminologie.
  • Samenvatting

      In this article, the questions why scientific misconduct has become a subject of criminological research and how scientific misconduct relates to a production-oriented academic culture are examined. It is argued that the current academic career path produces an anomic academic culture. The authors further examine the slippery notion of the term ‘scientific misconduct’ and conclude that questions about the prevalence or increase of scientific misconduct are hardly answerable. They also point at a number of undesirable side-effects of the emerging culture of distrust and control in academia, amongst which socially disengaged, highly predictable and little innovative research. They end with a plea to recapture a truly academic culture.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 19,75 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.