-
Samenvatting
Due to digitalization of modern societies, identity fraud is becoming a serious problem. Until recently, Dutch victims of unauthorized cash withdrawals from their bank accounts were reimbursed by their banks in most instances. Because most victims were not confronted with financial damages, this generous reimbursement policy may have unintendedly stimulated moral hazard among victims, due to a lack of incentives to change risky behavior and avoid future victimization. This paper therefore compares post-victimization changes in Internet activities among reimbursed victims of identity fraud and non-reimbursed victims, as well as non-victims. For this purpose, large-scale, representative victimization survey data were used from the Dutch LISS-panel. Overall, we found no differences in Internet activity change between the distinguished groups, which points to the absence of moral hazard in this specific case.
PROCES |
|
Article | ‘Moral hazard’ onder slachtoffers van identiteitsfraude? De relatie tussen schadevergoeding bij onterechte bankafschrijvingen en riskant internetgedrag |
Trefwoorden | Identiteitsfraude, Schadevergoeding, Online activiteiten, Onbedoelde gevolgen |
Auteurs | Dr. Johan Van Wilsem en Levy Paulissen MSc |
DOI | 10.5553/PROCES/016500762015094002006 |
Auteursinformatie |
Toegang tot dit losse artikel kopen
Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.
24 uur toegang | € 19,75 (excl. btw) |
Uw aankoop activeren
Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.