Lisanne van Heel LL.B.
Lisanne van Heel LL.B. is masterstudent Strafrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Majse Hofman LL.B.
Majse Hofman LL.B. is masterstudent Jeugdrecht aan de Universiteit Leiden.

Mandy Kooijman LL.B.
Mandy Kooijman LL.B. is masterstudent Strafrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
  • Samenvatting

      Recent research by the National Children’s Ombudsman shows that minors are, or at least feel, insufficiently heard in civil legal procedures such as divorce and guardianship procedures. In response, a conference about the role of minors in the often complex civil litigation was organized at the Erasmus University in Rotterdam, on the 31st of May 2013. Based on the results of this conference, this article identifies both bottlenecks and potential areas for improvement in providing minors with a voice during legal procedures. The main improvement areas include the communication process with minors, child hearings and the appointment of the guardian ad litem and awareness of his role. Specifically, more attention should be paid to the communication between legal professionals and minors. In addition, consensus should be achieved between the courts and tribunals about children’s hearings. The most crucial improvement area is to change the name ‘child hearing’ into ‘conversation with children’. This modification will reduce the associations with criminal law.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 19,75 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.