-
Samenvatting
Door achteraf de effecten van fusies op bijvoorbeeld prijs of kwaliteit te meten met zogenoemde ex-postonderzoeken, kunnen mededingingsautoriteiten waardevolle inzichten verkrijgen in de impact van eerdere fusies, ten behoeve van het verbeteren van het concentratietoezicht in algemene zin. Een relatief nieuwe ontwikkeling is dat de effecten van eerdere concentraties in dezelfde markt en/of van dezelfde partijen rechtstreeks worden gebruikt in de inhoudelijke beoordeling van voorgenomen concentraties, bijvoorbeeld als aanwijzing voor het bestaan van een machtspositie of het strategische gedrag van de betreffende partijen. Dit artikel schetst de voordelen en uitdagingen die hiermee gepaard gaan, aan de hand van voorbeelden uit de (inter)nationale mededingingspraktijk.
Markt & Mededinging |
|
Article | Ex-postonderzoek in fusiezaken |
Trefwoorden | ex-postonderzoek, fusiezaken, concentraties, concentratietoezicht, mededingingsautoriteit |
Auteurs | Annemieke Tuinstra en Ron Kemp |
DOI | 10.5553/MenM/138762362022025005004 |
Auteursinformatie |
Toegang tot dit losse artikel kopen
Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.
24 uur toegang | € 19,75 (excl. btw) |
Uw aankoop activeren
Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.