Dit artikel gaat over de vraag in hoeverre en hoe ervaringsonderwijs in de master-fase van de rechtenopleiding kan bijdragen aan de ontwikkeling van de professionele identiteit van juristen. Het presenteert de uitkomsten van een onderzoek naar het ervaringsonderwijs aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid (FdR) van de Universiteit van Amsterdam (UvA), waarbij gebruik is gemaakt van een mixed-methodsbenadering. De uitkomsten van de kwalitatieve studie laten zien dat ervaringsonderwijs kan bijdragen aan het vertrouwen dat een student heeft in het eigen vermogen om adequaat te kunnen optreden als jurist, de motivatie van een student en diens zelfbeeld. Tevens volgt uit deze studie dat een belangrijk aspect in het al dan niet bevorderen van de professionele identiteit de rol van de docent is. De kwantitatieve studie, gebaseerd op data die onder andere tijdens de coronapandemie zijn vergaard, laat geen significante uitkomsten zien. Desalniettemin bieden beide studies aanknopingspunten voor verder onderzoek naar ervaringsonderwijs in de rechtenopleidingen en een bredere discussie over hoe we rechtenstudenten het beste kunnen voorbereiden op hun rol in de toekomstige rechtspraktijk in het licht van maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. |
Gevonden artikelen
Alle samenvattingen uitklappen
Artikel |
Ervaringsonderwijs voor de professionele vorming van juristen |
Trefwoorden | professionele identiteit, rechtenopleiding, jurist van de toekomst., evaringsondewijs |
Auteurs | Rosa Möhrlein, Chevy van Dorresteijn, Iris van Domselaar e.a. |
SamenvattingAuteursinformatie |