-
Samenvatting
In het najaar van 2022 is het Integraal Zorgakkoord (IZA) ondertekend. De bedoeling is dat wordt toegewerkt naar passende zorg en ondersteuning, samen met de patiënt, op de juiste plek en met de nadruk op gezondheid. Dat is een nobel streven, maar het is niet makkelijk om in ‘de zorg’ je weg te vinden. Om de burger/verzekerde/cliënt bij te staan in diens contacten met de diverse instanties is de cliëntondersteuning in het leven geroepen. Cliëntondersteuning heeft de potentie om de toegang tot passende zorg voor cliënten te verbeteren en kan t een bijdrage leveren aan meer “geïntegreerde” zorg. Het is echter ook voorstelbaar dat cliëntondersteuners in meer of mindere mate tegen dezelfde belemmeringen aanlopen als de burger/verzekerde/cliënt. Om dit te onderzoeken is door de Vrije Universiteit onderzocht hoe cliëntondersteuners hun functioneren ervaren en welke belemmeringen zij daarbij al dan niet ervaren. Dat leverde verhelderende inzichten op.
Handicap & Recht |
|
Article | Cliëntondersteuning: ‘oliemannetjes’ in de zorg |
Trefwoorden | cliëntondersteuning, Sociaal domein, Wet langdurige zorg, Wet maatschappelijke ondersteuning, keukentafelgesprek |
Auteurs | M. Vermaat, E. Bauhuis, Y. Belgerette, N. Vos, S. Sabbar en B. Beersma |
DOI | 10.5553/HenR/246893352024008001005 |
Auteursinformatie |
Toegang tot dit losse artikel kopen
Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.
24 uur toegang | € 19,75 (excl. btw) |
Uw aankoop activeren
Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.